Forsiden
Presserum

Forbedret forslag til bæredygtighedskriterier fra Miljøudvalget

30. oktober 2017
Marie-Louise Bretner, Dansk Skovforening

Europa-Parlamentets miljøudvalg stemte mandag den 23. oktober om forslag til bæredygtighedskriterier for flis. Her afviste Miljøudvalget et bæredygtighedsforslag, der ville forbyde anvendelse af rundtræ til energi bortset fra rundtræ fra tidlige tyndinger. Udvalget vedtog at genindføre den risikotilgang som EU-Kommission har foreslået. Skovforeningen har sammen med CEPF kæmpet hårdt for denne ændring, og det er en vigtig sejr for skovbruget.

Fortsat brug for forbedringer

Desværre er udtalelse fra Parlamentet miljøudvalg stadig langt fra perfekt. Udvalget foreslår blandt andet, at definitionen af ”avancerede biobrændstof” ændres til at være brændstoffer produceret af affald og rester fra de bestemte typer råvarer. Det vil betyde at visse produkter fra skoven ikke kan afsættes direkte.
Udfordringen med at sikre et frit træmarked består, problemerne er nu blot udskudt til, når træet skal anvendes til biobrændstoffer.

Flydende biobrændstoffer til fremtidens transport

Skal EU være bæredygtige, så skal olien udfases og for de lange transportformer,erstattedes af flydende brændsler. Flydende brændstof på basis af træ har hidtil hørt til 2. generations biobrændstoffer. Nu søger Miljøudvalget at begrænse råvaren på samme måde, som har være forsøgt for træ til afbrænding.

Skovforeningens arbejde med at sikre fornuftige bæredygtighedskriterier forsætter frem mod sidste afstemning i EU-Parlamentet i december.

Tidligere nyheder i sagen

11. oktober 2017
Skovbruget kræver fornuftige bæredygtighedskrav til flis
EU-Parlamentets arbejde med bæredygtighedskriterierne i direktivet om fornybar energi skrider fremad, men indholdet er desværre stadig ikke på sporet. Få status og tidshorisont.

21. august 2017
EU-krav til træflis kan spænde ben for den grønne omstilling
Varmeværker og kraftværker bruger stigende mængder af flis. Men EU-krav kan ændre denne udvikling. Lederen fra Skoven 8, 2017.
Copyright © Dansk Skovforening. Alle rettigheder forbeholdes.
Indhold og ansvarsfraskrivelse.