Forbedret forslag til bæredygtighedskriterier fra Miljøudvalget

Afstemning om bæredygtighedskriterier i EU parlamentets Miljøudvalg resulterede i en vigtig sejr, men tanker om topstyring af skovens produkter består.

Europa-Parlamentets miljøudvalg stemte mandag den 23. oktober om forslag til bæredygtighedskriterier for flis. Her afviste Miljøudvalget et bæredygtighedsforslag, der ville forbyde anvendelse af rundtræ til energi bortset fra rundtræ fra tidlige tyndinger. Udvalget vedtog at genindføre den risikotilgang som EU-Kommission har foreslået. Skovforeningen har sammen med CEPF kæmpet hårdt for denne ændring, og det er en vigtig sejr for skovbruget.

Fortsat brug for forbedringer

Desværre er udtalelsen fra Parlamentet miljøudvalg stadig langt fra perfekt. Udvalget foreslår blandt andet, at definitionen af ”avancerede biobrændstof” ændres til at være brændstoffer produceret af affald og rester fra de bestemte typer råvarer. Det vil betyde at visse produkter fra skoven ikke kan afsættes direkte.
Udfordringen med at sikre et frit træmarked består, problemerne er nu blot udskudt til, når træet skal anvendes til biobrændstoffer.

Flydende biobrændstoffer til fremtidens transport

Skal EU være bæredygtige, så skal olien udfases og for de lange transportformer,erstattedes af flydende brændsler. Flydende brændstof på basis af træ har hidtil hørt til 2. generations biobrændstoffer. Nu søger Miljøudvalget at begrænse råvaren på samme måde, som har være forsøgt for træ til afbrænding.

Skovforeningens arbejde med at sikre fornuftige bæredygtighedskriterier forsætter frem mod sidste afstemning i EU-Parlamentet i december.