Forsiden

Skolebørn i hele landet planter 50.000 træer til fordel for klimaet

8. november 2017
Pressemeddelelse fra Dansk Skovforening

Mens ministre og præsidenter fra hele verden skal finde fælles løsninger for klimaet ved klimatopmødet COP23 i Bonn, vil 20.000 danske skoleelever yde deres aktive indsats mod klimaforandringerne.

Gennem projektet Genplant Planeten vil skoleelever fra 175 skoler hele ugen plante træer. Ved ugens udgang vil 50.000 nye træer være sat i jorden som led i kampen for et bedre klima.

”Træer er uhyre vigtige for at bevare et sundt klima på Jorden. Det bidrager Genplant Planeten til, både ved at plante en masse træer her og nu, men også ved at lære vores yngre generationer, hvor vigtigt det er at værne om vores natur i fremtiden”, forklarer Jan Søndergaard, direktør i Dansk Skovforening, som står for projektet.

Projektet skudt i gang i Gladsaxe

På Grønnemose skole i Gladsaxe sad to 3. klasser mandag morgen spændt og ventede på dagens aktivitet, mens elever fra 0. klasse indledte dagen med sang efterfulgt af en tale fra Trine Græse, borgmester i Gladsaxe Kommune.

"Her i Gladsaxe er vi meget optaget af klima og bæredygtighed. Derfor er jeg også stolt af, at alle jer her på Grønnemose Skole deltager i Genplant Planeten og på flotteste vis repræsenterer Gladsaxe i kampen for klima og bæredygtighed", lød de rosende ord fra borgmesteren.

"Når I har plantet træerne, vil børnene i indskolingen hver dag kunne følge træernes vækst og på den måde lære naturen bedre at kende. Og når I selv bliver voksne, kan I tage jeres børn og børnebørn med ud og kikke på træerne og tale om dem. For træer bliver jo meget gamle og det er altid lidt sjovere, når man selv har været med til at plante dem", afsluttede hun, hvorefter hun trak i støvlerne og plantede det første træ sammen med børnene.

Hvor og hvornår planter børn træer?

Frem til den 12. november vil 175 skoler rundt om i landet plante træer. På Genplant Planeten kortet (klik på skoler 2017 i højre margin) kan du se, hvilke skoler som planter hvor og hvornår. Klik på en prik og læs, hvor og hvornår hver skole planter.

Pressen er velkommen til at tage kontakt.

Støtte

Genplant Planeten gennemføres af Dansk Skovforening. Projektet støttes økonomisk af Nordea-fonden, Ørsted, Udlodningsmidler til friluftsliv, Danske Planteskoler og 15.Juni Fonden.

Pressefoto

Hvorfor hjælper det klimaet at plante træer?

Der er to måder at formindske mængden af CO2 i atmosfæren: Vi kan udlede mindre CO2 – og vi kan fjerne CO2 fra luften og gemme den.

Træer er fantastiske - de kan begge dele. Derfor har skoven en nøglerolle i forhold til klimaet, fordi træer ved deres fotosyntese kan optage CO2 fra luften og lagre CO2 som kulstof i træernes ved og i jordbunden.

For yderligere information, kontakt:

Afdelingsleder Tanja Blindbæk Olsen, Dansk Skovforening.
Telefon: +45 2537 1977
E-mail: to@skovforeningen.dk
www.skovforeningen.dk
Copyright © Dansk Skovforening. Alle rettigheder forbeholdes.
Indhold og ansvarsfraskrivelse.