Biomasse sikrer stabil grøn omstilling
Biomasse er en forudsætning for, at Danmark når sine klimamål, og for at indfri målsætningen i den grønne trepart om 250.000 ha skovrejsning. En afgift på biomasse vil efterlade en betydelig regning hos danskerne og svække forsyningssikkerheden.
Debatindlægget her er oprindeligt bragt i Klimamonitor mandag den 18. maj 2026.
Seks aktører med forskellige interesser i energidagsordenen bringer 1. maj et kritisk indlæg i Klimamonitor om brug af biomasse i energisektoren. Kritikken fra de pågældende aktører er velkendt, hvilket dog ikke gør den mere rigtig.
Biomasse er en forudsætning for, at Danmark når sine klimamål, og for at indfri målsætningen i den grønne trepart om 250.000 ha skovrejsning.
En afgift på biomasse blot vil efterlade en betydelig regning hos danskerne og svække forsyningssikkerheden. Tilmed på et tidspunkt, hvor vi både kæmper med at frigøre os fra russisk gas og en ustabil situation i Hormuz-strædet. Derudover står det danske energinet over for en gevaldig opgradering, som ingen helt kender omfanget af.
Biomasse udgør omkring 60 procent af Danmarks vedvarende energi. En væsentlig del produceres i Danmark, og hovedparten af importen kommer fra EU-lande.
Over de kommende år vil andelen af biomasse falde i takt med øget udbygning af sol og vind. Vi støtter fuldt og helt en øget elektrificering og fortsat udbygning af alle former for vedvarende energi. Der bliver brug for det hele i et bredspektret energimix, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling.
Vi synes dog, at det er trist, at aktører inden for andre VE-løsninger føler sig kaldet til at bekrige en teknologi, som bidrager positivt til såvel klimamål som bæredygtigt skovbrug og den grønne omstilling. Særligt når 60 procent af Danmarks energiforbrug fortsat er baseret på fossile kilder.
Biomasse er med til at udfase fossile energikilder
Biomasse består af restprodukter fra bæredygtigt skovbrug. Det vil sige fra skovarealer, der er forvaltet med henblik på at producere træ, der kan erstatte fossile materialer såsom stål, beton og plast. Når restprodukterne kan anvendes højeffektivt på kraftvarmeværker, bidrager det til at udfase kul, skabe økonomi i bæredygtigt skovbrug og gøre træ mere konkurrencedygtigt.
Samtidig er biomasse underlagt omfattende bæredygtighedskrav, som sikrer, at det netop ikke fører til skovforarmelse, men tværtimod bidrager til mere og bedre skov.
Det forekommer derudover ret ejendommeligt, når skribenterne hævder, at forsyningssikkerheden ligefrem styrkes ved at reducere brugen af biomasse. Biomasse er en stabil, lagringsbar og fleksibel energikilde, som i dag udgør rygraden i store dele af vores energi- og varmeforsyning.
Der er ingen tvivl om, at udbygningen af VE går for langsomt, men det er ikke biomasse, der er årsagen til, at der sidste år kun blev opsat 12 vindmøller i Danmark.
Forslaget om en CO₂-afgift på biomasse vil derfor ikke løse den udfordring. Og en afgift svarende til CO₂-afgiften på fossile brændsler vil derfor blot betyde en ekstra regning til danskerne på mellem 9 og 12 mia. kr. årligt. Og tilmed svække fleksibilitet og forsyningssikkerhed i energisystemet.
Sidst men ikke mindst leverer skribenterne en halvkvædet vise, når de opgør CO₂-emissionen ved brug af biomasse i energisektoren. Ingen benægter, at der er en udledning ved afbrænding, men de undlader belejligt at medregne det tilsvarende optag i skoven – samt at restprodukterne under alle omstændigheder vil nedbrydes og udlede CO₂, uanset om de anvendes i kraftvarmeværker eller ej.
Skribenterne tilsidesætter således også den beregningsmetode som FN, Danmark og resten af verden anvender – og dermed den beregningsmetode, som ligger til grund for de danske klimamål, hvor vi skal nå 110 procent reduktion i 2050. Der findes ikke et realistisk alternativ til at nå dette mål uden brug af biomasse og CO₂-fangst og lagring, såkaldt BECCS. Skribenterne kunne passende uddybe, hvilket signal de mener, at det vil sende til resten af verden, hvis Danmark begynder at slække på sine klimamål.
Biomasse er – i lighed med andre energikilder – ikke nogen mirakelkur. Og på sigt vil andelen af biomasse i energisektoren blive reduceret, men den vil have en naturlig plads i energimixet både i dag og i fremtiden. Derudover bidrager biomasse med en række samfundsgavnlige effekter i form af mere og bedre skov – og at Danmark når sine klimamål gennem en stabil og sikker grøn omstilling.
