Børn og Træer

Nye skole- og børnebøger om skov og træ fra Skoven i Skolen

Skoven i Skolen udgiver i samarbejde med skolebogsforlaget Alinea en ny og fuldstændig gennemarbejdet version af det gamle materiale ”Børn og træer – Plant og lær”.

Grundideen er enkel: Børnene planter et træ i 1. klasse – og følger det gennem hele natur-teknik forløbet med undervisning i ude i skoven 3 – 4 gange om året.

Bøger

Det nye ”Børn og Træer” består af:

• En elevbog for de små (1. – 3. klasse)
  • En elevbog for de store (4. – 6. klasse)
  • En lærervejledning

Elevbøgerne er billedbøger, der er fulde af viden om skov og træ, skrevet og illustreret for børn. De er lavet til skolebrug, men alle der interesserer sig for skov, kan finde viden og ideer i bøgerne, enkelt formidlet og med illustrationer, der lægger op til samtale.

Lærervejledningen gennemgår arbejdet med klassen, og indeholder en mængde ideer og viden, samt en lang række kopiark.

Her er eksempler på temaer der tages op:

• Plant et træ
  • Små dyr i skoven
  • Frø og frugter
  • Dyr og dyrespor
  • Lav legetøj af træ
  • Fæld et træ og se på ved
  • Fødekæder
  • Lejrliv
  • Vejr
  • Fotosyntese
  • Skovbrug
  • Design i træ
  • Blomster
  • Biologisk mangfoldighed

Fælles Mål
”Børn og Træer” tager udgangspunkt i skoven, men kommer bredt rundt om faget natur-teknik, og inddrager samtidig dansk og matematik som værktøjsfag. Bøgerne indeholder et væld af ideer til en undervisning, der kobler inde og ude. De suppleres af hjemmesiden www.skoven-i-skolen.dk.

Bestilling
”Børn og Træer” kan bestilles hos Forlaget Alinea, Ewaldsgade 9 – Postboks 599 – 2200 København N. Tlf. 33 69 46 66. Fax 33 69 46 60. Materialet kan også bestilles online på www.alinea.dk. Ved bestilling via net spares 4 % af prisen.

Børn og Træer (1. – 3. klasse)
Elevbog, 98 kr. (ISBN. 87-23-01938-7)
Elevbog, klassesæt á 25 stk., 2205 kr. (ISBN. 87-23-02071-7)

Børn og Træer (4. – 6. klasse)
Elevbog, 108 kr. (ISBN. 87-23-01939-5)
Elevbog, klassesæt á 25 stk., 2430 kr. (ISBN. 87-23-02072-5)

Lærervejledning for begge bøger, 700 kr. (ISBN. 87-23-01940-9)

Forfattere
Den nye udgave af ”Børn og Træer” er skrevet af Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen. Bøgerne er illustreret af tegneren Eva Wulff.