Brændehandlere til kamp mod en afgift på brænde

Danske forhandlere af pejsebrænde og træpiller har stiftet brancheforening som en direkte reaktion på den varslede afgift på pejsebrænde og træpiller til rumopvarmning.

Brændehandlere til kamp mod en Danske forhandlere af pejsebrænde og træpiller har stiftet brancheforening

Som en direkte reaktion på den varslede afgift på pejsebrænde og træpiller til rumopvarmning har de danske forhandlere af brænde og træpiller nu stiftet en brancheforening, der går til kamp mod afgiften.

Den såkaldte forsyningssikkerhedsafgift på biobrændsel skal ifølge Energiforliget indføres fra 2014 og vil forhøje prisen på et typisk brændetårn med cirka 350 kr., når den er fuldt gennemført i 2020. Et ton træpiller vil blive belagt med en afgift på cirka 480 kr.

Hel branche truet på livet

”Hvis politikerne vedtager afgiften på biobrændsel, er hele branchen truet på livet. Grænsehandelen vil eksplodere og handelen med ’sort brænde’ vil blomstre endnu mere. Danmark går dermed glip af de indtægter, afgiften ifølge beregningerne skal bidrage med. Til gengæld må en meget stor del af virksomhederne i branchen lukke eller flytte aktiviteten uden for Danmarks grænser med det yderligere indtægtstab, det vil medføre for staten,” siger den nyvalgte formand for brancheforeningens bestyrelse, direktør Tommy Bruus-Jensen, Dansk Brændesalg.

”Endelig vil afgiften betyde, at mange vil fyre med affaldstræ, så der skal også betales en miljømæssig pris, hvis forslaget gennemføres,” siger Tommy Bruus-Jensen.

Øget tryghed for forbrugerne

Ud over at gå til kam p mod planerne om en afgift på biobrændsel vil den nystiftede brancheforening også gøre det nemmere for forbrugerne at købe brænde og træpiller. Branchen vil indføre egne standarder for kvaliteten af brænde, så forbrugerne altid ved, hvad de får leveret, når produktet er forsynet med brancheforeningens certifikat.

”Endelig har brancheforeningen også til formål at bekæmpe den omfattende sorte økonomi, der desværre florerer inden for salg af brænde og træpiller. Brancheforeningen kommer til at arbejde med et regelsæt, der skal professionalisere branchen. Samtidig vil vi aktivt bekæmpe de aktører, der i dag har for let spil og undlader at betale moms og skat. Også det skaber en urimelig konkurrenceforvridning, som vi ikke længere kan acceptere. Vi håber på et godt samarbejde med myndighederne i den forbindelse,” siger Tommy Bruus-Jensen.

44 virksomheder meldte sig ind i Brancheforeningen for Biobrændselshandlere i Danmark, da den holdt stiftende generalforsamling i går, onsdag. Yderligere 50 virksomheder har givet bindende tilsagn om at gå med i foreningen.

Yderligere oplysninger

Tommy Bruus-Jensen, formand for Brancheforeningen for Biobrændselshandlere i Danmark, telefon 26 37 77 77.