Det bliver STORT, når Det Grønne Museum åbner ny udstilling om skoven

Oplev Danmarks største digitalt animerede skovhimmel når Det Grønne Museum den 27. juni åbner for særudstillingen STORT – Mennesket og Skoven.

Udstillingshallens 800 m2 store loft er omdannet til Danmarks største skovhimmel. Under den kan publikum opleve en rejse i skovens Danmarkshistorie.

Store skovmaskiner tårner sig op og tager imod, når det Det Grønne Museums nye udstilling, STORT – Mennesket og Skoven åbner på lørdag den  27. juni 2020. Her indgår de i fortællingen om vores liv i samspil med skoven.

Rundt om skovmaskinerne kan du gå på opdagelse i de største fortællinger fra skovens Danmarkshistorie, hvor genstande fra museets skovsamling er centrum i femten kapitler, der tager udgangspunkt i hver sit emne. Nutid og fremtid trækkes frem og fortæller om emner som skovens rolle i forhold til biodiversitet og klima, ressourcer og rekreation.

Udstillingen foldes ud med genstande som elghoved, drone, skovriderkasket, modelskibe, motorsave, urokse og kubikmeterklods samt tekster, billeder, film og lyd, der åbner for den utrolige udvikling, som vi mennesker og skoven sammen har haft, stadig har og i høj grad også vil få i fremtiden.

Der fortælles i en moderne, interaktiv udstilling, hvor både pilfingre og læseheste kan interagere med historierne på et hav af måder.

Det hele foregår under udstillingsrummets 800 m2 store loft, der er omdannet til en animeret skov, hvor trækronerne, solens gang og stjernernes blinken i løbet af 15 minutter fører dig gennem et døgn – alt sammen akkompagneret af fuglesang, skovarbejde, tordenstorm og alt det, der hører til livet i skoven.

Debatten om skoven, og hvad vi vil bruge den til fremover, er i dag mere aktuel end nogensinde før. Derfor er det vigtigt for museet at lave denne udstilling. På Det Grønne Museum er vores målsætning at være blandt landets bedste museer. Jeg er ikke i tvivl om, at den helt nye måde, vi nu fortæller historien om skoven på, er et stort skridt i den retning, siger direktør Anne Bjerrekær.

Genstande og historier er udvalgt at museumsinspektør Helle Serup der tidligere var ansat på Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum i Hørsholm:

Skoven rummer mange interessante historier om menneskets virketrang. De danske skove, vi ser i dag, er alle menneskeskabte og resultatet af de valg, som blev taget for over hundrede år siden. Udstillingen fortæller netop den historie. Mit håb er, at gæsterne går hjem med en forståelse for, at de valg, vi tager i dag, former den skov, kommende generationer oplever om hundrede år, siger museumsinspektøren.

Praktisk information

Hvor: Randersvej 4, Gl. Estrup, 8963 Auning
Hvornår: Åbner 27. juni 2020. Kan opleves hver dag kl. 10-17
Pris: 100 kr. for voksne / Under 18 år: Gratis adgang.

Gå til Det Grønne Museums hjemmeside for mere information.