Én gang for alle: Nej, biomasse modtager ikke statsstøtte

I et udvalgssvar skriver klima-, energi- og forsyningsministeren, at fast biomasse i fjernvarmeforsyningen ikke modtager støtte, hvilket ellers er et ofte brugt argument i debatten om biomasse.

Foto: Bert Wiklund/bwfoto.dk

At brug af biomasse i fjernvarmeforsyningen modtager statsstøtte, som gør den mere attraktiv end andre energikilder, er en hyppig udmelding i debatten om energikilden.

Men det er ikke korrekt, at fast biomasse til fjernvarmeproduktionen modtager støtte. Det skriver klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i et svar til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget. Udvalget har bedt ministeren om at udarbejde en oversigt, der sammenligner støtte- og afgiftsvilkår for biomasse med tilsvarende vilkår for andre varmeteknologier som fx geotermi, overskudsvarme og el-baserede løsninger med angivelse af støtte pr. produceret energienhed og investeret krone.

Med hjælpe fra Energistyrelsen, der administrerer støtteordninger til varmeteknologier, svarer ministeren imidlertid, at der ikke gives støtte til fjernvarmeproduktion med fast biomasse:

“Energistyrelsen bemærker, at der ikke gives direkte støtte til biomassebaseret varmeproduktion i fjernvarmen,” står der i brevet.

Der findes en støtteordning til ikke-afskrevne kraftvarmeanlæg, som kan få en støtte på 15 øre/kWh el, og en støtteordning til afskrevne kraftvarmeanlæg, hvor støttesatsen i 2025 dog er fastsat til 0 øre/kWh el.

Begge ordninger blev i sin tid indført for at få kraftvarmeværkerne til at skifte væk fra at bruge kul i produktionen, men støtten gives altså på baggrund af elproduktion, der sker sideløbende med produktion af fjernvarme.

Og da der ikke gives støtte til biomassebaseret fjernvarmeproduktion, vurderer styrelsen, at det ikke er muligt at give en meningsfuld besvarelse på udvalgets spørgsmål om angivelse af støtte pr. produceret energienhed og investeret krone til sammenligning med støtte til andre varmeteknologier.

Desuden bemærker styrelsen, at det ikke længere er muligt at begynde at få støtte fra ordningen til ikke-afskrevne kraftvarmeanlæg. Den gælder nemlig for anlæg, der senest fra den 1. april 2019 begyndte at producere elektricitet ved afbrænding af biomasse.

Ordningen giver et pristillæg på 15 øre pr. kWh i en periode på maksimalt 15 eller 20 år etableret. Aktuelt modtager otte danske kraftvarmeværker støtte fra ordningen, og værkerne udgår løbende af ordningen, senest pr. 31. marts 2039.

Der er desuden aldrig blevet udbetalt støtte fra støtteordningen til afskrevne anlæg, og Energistyrelsen vurderer, at støtteudbetalinger på ordningen i de kommende år er usandsynlig.