Energikrisen kradser: tyveri af træ fra skov

Politiet har allerede på nuværende tidspunkt fået flere indberetninger om stjålet træ fra Skovdistrikter rundt om i landet.

Foto: Colourbox.

Energikrisen har ramt Danmark hårdt. De fleste danskere har oplevet at energiregningen er steget voldsomt og for de danskere, som har pillefyr, har der været problemer med overhovedet at skaffe brændsel.

En yderligere beklagelig konsekvens af den udvikling er, at det bliver mere lukrativt at stjæle træ fra danske skove. For to dage siden fortalte Silkeborg Kommune, at de har fået stjålet omkring 20-25 rummeter brænde samt 1000 planker og 500 afmærkningspæle, og i sidste uge kunne Sydøstjyllands Politi oplyse, at der ved Bleld Skov var blevet stjålet over 30 rummeter træ, i stammer af 3,5 meters længde. Vurderingen fra Sydøstjyllands Politi er, at det ikke har været nogen helt lille operation, og det har formentlig krævet et større køretøj at borttransportere det stjålne træ.

”Det er noget, vi ser på med både alvor og opmærksomhed. Vi bevæger os jo ind i de kolde måneder og efterspørgslen efter brændsel kommer kun til at stige. Almindeligvis har skovejeren kunne lade træet ligge ubevogtet, men det kan være, at branchen skal til at tage nye forholdsregler”, siger direktør Anders Frandsen.

Tyveri af træ og brænde vil altid være en sag for politiet og skal anmeldes.  Skovejre skal være opmærksomme på at brand, tyveri og hærværksordningen typisk ikke dækker ved tyveri af brænde, da det vil kræve et køretøj for at fragte brændet væk. Det kan derfor være en god i de at tjekke om det er omfattet af skovens øvrige forsikringer. Hvorvidt der er tale om mere organiseret kriminalitet, eller blot en engangsforeteelse, er svært at sige på nuværende tidspunkt, men Dansk Skovforening følger det tæt.

”Vi har på nuværende tidspunkt ikke noget klart overblik over, om det er et stigende problem. Derfor vil jeg meget gerne have tilbagemelding fra medlemmer om, hvorvidt de er i færd med at tage ekstraordinære skridt for at beskytte træet. Dermed kan vi måske også hjælpe hinanden med at finde gode praktiske, løsninger, som kan hindre tyveri af træ og brænde.”

Har du som skovejer taget skridt til at beskytte dit træ bedre? Send gerne mail til af@danskskovforenig.dk.