Flot modtagelse af budskab om adfærden i skovene

Vi skal passe på dyrelivet, når vi i disse dage strømmer ud i skoven. Det budskab blev taget rigtig godt imod af medier i hele landet, da Dansk Skovforening i slutningen af uge 7 med en pressemeddelelse sendte besked ud i medielandskabet om, at mange skovgæster gav nye udfordringer i skovene.

Oven på en vinterferieweekend med høj sol og sne oplevede flere medlemmer, at kapaciteten i skovene var presset, og blandt andet vildtet måtte betale en pris i form af stress og mangel på ro.

Weekendens oplevelser blev en anledning til at sætte fokus på god adfærd og de regler, der gælder for at færdes i de private skove. Både i TV2 Nyhederne, TV2 Lorry, TV2 Øst, TV2 Midtvest, landsdækkende og lokale medier fortalte man om god adfærd og regler, der blandt andet siger, at man skal blive på de etablerede stier og huske at holde hunden i snor.

Hos Dansk Skovforening fortsætter indsatsen for at fremme god adfærd i skovene. Direktør Jan Søndergaard:

Sammen med myndighederne og miljøministeren vil vi gerne se på, hvordan vi løfter informationsopgaven over for danskeren. Og vi vil gerne se på, hvilke fælles tiltag, vi kan sætte i gang for at styrke den gode adfærd i skovene. Begge dele tager vi med videre i vores dialog med ministeren. Reglerne for adgangen til de private skove og naturen er et vigtigt holdepunkt for at sikre både gode naturoplevelser og hensynet til skovenes ejere.

Dansk Skovforening afholder samtidigt sammen Sektionen for Større Jordbrug et online medlemsmøde den 19. marts 2021, hvor der vil blive sat fokus på adgangsreglerne og medlemmernes muligheder for at håndtere det stigende antal gæster i skovene og naturen.

Også samarbejdet med organisationer som Friluftsrådet og Dansk Ornitologisk Forening vil være del af den fremtidige indsats. Dansk Ornitologisk Foreningen bakkede i medierne op om bekymringen for dyrelivet, især når det gælder ynglende rovfugle. Organisationer som arbejder med natur og friluftsliv kan sammen med Dansk Skovforening være med til at styrke kommunikationen over danskerne, når det gælder god adfærd i naturen.

Eksempler på omtale: