Folketingets spørgsmål til Dansk Skovforening

Se spørgsmålene fra Folketingets miljøudvalg ved Skovforeningens foretræde i dag.

Dansk Skovforening havde foretræde for Folketingets Miljøudvalg i dag fordi Natur- og Landbrugskommissionen afslutter sit arbejde til marts hvorefter regeringen sætter Naturplan Danmark i gang.

Vores overordnede budskab var at Politikerne kan få masser af træ, biodiversitet og samarbejde i private skove – hvis politikerne vil. Her er det powerpointshow  (PDF-fil) som vi viste.

Budskabet blev godt modtaget af udvalget som stillede en række opklarende spørgsmål:

• Hvorfor virker de frivillige aftaler i skovbruget når de ikke virker i landbruget?
  • Hvad betyder jagten for biodiversiteten?
  • Hvor stor del af Danmarks skovareal er omfattet af frivillige certificeringsordninger?
  • Hvilke politiske tiltag efterlyser Skovforeningen ud over energiaftalens målsætning om øget brug af biomasse?
  • Kan Skovforeningen bekræfte at øget produktion af træ til energi ikke vil gå ud over produktionen af gavntræ?