Lokal formidling af adgangsregler i de private skove

Danskernes adfærd i skovene er på dagsordenen efter et år med usædvanligt mange skovgæster. Vi har samlet en række forslag til, hvordan du som skovejer kan aktivere lokalmiljøet og vejlede borgerne om god adfærd, når de bruger skovene.

Hvordan kan du kommunikere om adgangsregler og god adfærd i skoven til skovgæsterne? Vi har samlet nogle få enkle råd til, hvordan du som skovejer kan aktivere lokalmiljøet. Find gode råd og eksempler på medlemssiden (kræver medlemslogin).

Særligt over det seneste år har skovejere landet over haft mange besøgende i deres skove. Også mange nye gæster som ikke er vant til at komme i skoven. Det har kunnet mærkes alle steder i naturen. I de private skove har dyrelivet oplevet presset fra de mange gæster, parkerede biler har til tider skabt farlige situationer eller spærret for skovens maskiner og ikke alt affald har ramt en skraldespand eller blevet taget med hjem.

Hjælp skovgæsterne med at forstå adgangsreglerne

Hvis kendskabet til adgangsreglerne ikke er tilstede hos skovgæsterne, eller gæsterne ikke får læst det grønne skovskilt, kan det være en mulighed at tage andre redskaber i brug. Det kan være opslag på lokale grupper på sociale medier, kontakt til lokale medier eller at skabe kontakt til kommunen for at få deres hjælp til at nå ud med budskaber om god adfærd.

Der findes ingen facitliste til kommunikation om god adfærd, men det kan være værd at prøve sig frem, hvis du som skovejer oplever lokale udfordringer.

Del din gode eksempler

Hvis du har gode, konkrete eksempler som skovejer på vellykket kommunikation om god adfærd i skovene, så del dem gerne med os. Dansk Skovforenings lokale skovkredse vil også have fokus på adgang og formidling af adgangsreglerne i takt med, at mødeaktiviteten genoptages.

God adfærd er på dagsordenen

Dansk Skovforening sætter samtidig fokus på god adfærd i naturen i vores kontakt med myndigheder og medlemmer. Der er et voksende antal gæster i skovene og i naturen i det hele taget. De mange gæster aktualiserer behovet for at tale om, hvordan vi hjælper borgerne til at passe på natur og dyreliv, når de er på tur i skovene.