Nu får Danmark et naturpoliti
Med en ny politisk aftale om politiets økonomi er der afsat 12 årsværk til en specialiseret enhed, som skal bekæmpe naturkriminalitet. Og det er positivt med flere ressourcer til området, men samtidig vigtigt, at resten af politiet ikke nedprioriterer det.
Torsdag eftermiddag præsenterede regeringen sammen med Danmarksdemokraterne, SF, Konservative, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre en ny aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi, og den indeholder blandt andet en styrkelse af indsatsen mod natur- og miljøkriminalitet.
Der afsættes ca. 10 mio. kr. årligt svarende til 12 årsværk, som vil være dedikeret til opgaven med at efterforske og opklare sager om naturkriminalitet. Inspirationen til et naturpoliti kommer fra Norge, som har enheden Økokrim.
Dansk Skovforening har tidligere efterlyst, at myndighederne har større fokus på at opklare natur- og miljøkriminalitet som fx de aflæsninger af asbestholdigt affald i skovene, som de danske skovejere oplever i stigende grad. Derfor er det glædeligt at se, at politikerne nu afsætter flere ressourcer til opgaven:
”Vi har efterspurgt, at politiet tager sig mere af fx dumpning af asbestholdigt affald i skoven, som er et stigende problem i de danske skove. Vi håber, at oprettelsen af den nye enhed betyder, at mere af den slags kriminalitet bliver opklaret, så ansvaret for oprydningen kan blive placeret hos den, der begår kriminaliteten, og ikke lodsejeren,” siger Dansk Skovforenings direktør, Anders Frandsen.
Det er nemlig ikke altid sikkert, at skovejerne kan opnå godtgørelse for bortskaffelsen af det dumpede affald gennem statens brand-, tyveri- og hærværksordning. Det kræver, at situationen opfylder en række krav, bl.a. at affaldet ikke må være aflæsset umiddelbart op til offentlig vej.
Og hvis ikke ordningen dækker, eller gerningspersonen ikke findes, er skovejeren hensat til selv at betale for bortskaffelsen.
“Det er ikke rimeligt, at skovejeren efterlades med den udgift – på den måde bliver skovejeren så at sige pålagt en ‘bøde’ for det dumpede affald,” siger Anders Frandsen.
Selvom han glæder sig over den nye ordning, understreger han samtidig, at det er vigtigt, at bevillingen på 10 mio. kr. og 12 årsværk til natur- og miljøkriminalitet ikke må betyde, at resten af politiet nedprioriterer området.
”Udfordringen med skærmede ressourcer kan være, at resten af politiet i stedet fokuserer på andre områder. Og 12 mand, der skal dække sager fra Gedser til Skagen og fra København til Esbjerg, kan hurtigt få spist al arbejdstid på kørsel. Det kan være godt med en spydspids, der har specialistkompetencer på området, men det er vigtigt, at det fortsat er en del af den samlede opgaveløsning på lige fod med anden kriminalitetsbekæmpelse for alle 12.000 ansatte i politiet,” siger Anders Frandsen.
Det er endnu uvist, hvordan den nye enhed for natur- og miljøkriminalitet bliver organiseret og placeret. En analyse skal først vise den mest hensigtsmæssige organisering og geografiske forankring, som vil blive forelagt forligskredsen til beslutning i første kvartal 2026.
