Nye skolebøger sender børnene ud at plante træer

Skoven i Skolen har udgivet en serie skolebøger, spækket med ideer til undervisning ude i skoven. Princippet er at eleverne planter et træ i 1. klasse og følger det til og med 6. klasse med undervisning ude i skoven 3-4 gange om året.

Bøgerne hedder “Børn og Træer “. Der er en lærervejledning, en elevbog for 1. til 3. klasse og en elevbog for 4. til 6. klasse. Udgangspunktet er faget natur/teknik, mens dansk og matematik inddrages som værktøjsfag.

Bøgerne giver et væld af ideer til en undervisning der kobler inde og ude. De suppleres af hjemmesiden www.skoven-i-skolen.dk. Her er eksempler på temaer der tages op i ”Børn og Træer”:

• Plant et træ
  • Små dyr
  • Frø og frugter
  • Dyr og dyrespor
  • Lav legetøj af træ
  • Fæld et træ og se på ved
  • Fødekæder
  • Lejrliv
  • Vejr
  • Fotosyntese
  • Design i træ
  • Blomster
  • Biologisk mangfoldighed
  • Og meget mere.

Træer til alle skolebørn

Skov- og Naturstyrelsen udleverer et træ til hvert barn der planter – og står også klar til at hjælpe med arealer og selve plantningen.

Ældre klassetrin end 1. klasse kan også plante – bare de følger “Børn og Træer”-bøgerne.

Barn planter træ. Foto: Malene Bendix, Dansk Skovforening

Nisse fra Tårnborg Skole, har netop plantet sit første træ.

Lærervejledningen

Lærervejledningen dækker hele natur-teknik forløbet og giver en grundig introduktion til ude-undervisning.

Der er masser af ideer til faglige aktiviteter og forslag til tværfagligt samarbejde. Desuden indeholder vejledningen kopiark, lærerrettet baggrundsviden og faglig viden om skovens natur. Både lærervejledning og elevbøger peger ind på www.skoven-i-skolen.dk, hvor der ligger endnu flere ideer og mere viden.

Børn og Træer for 1.- 3. klasse. Malene Bendix, Dansk Skovforening

Forside til elevbogen for 1. til 3. klasse.

Tilmelding

Skoven i Skolens vision er at alle skoler planter træer som en del af deres undervisning i 2010. Vi sætter en rød prik på Børn og Træer kortet for hver skole der planter.

Derfor beder vi alle der planter træer om at tilmelde sig hos os på info@skoven-i-skolen.dk.

Bestilling af bøger

“Børn og Træer” er udgivet sammen med Forlaget Alinea. Bøgerne kan bestilles på www.alinea.dk eller hos Alinea, Ewaldsgade 9, Postboks 599, 2200 København N. Telefon: 3369 4666. Fax: 3369 4660. Ved bestilling via nettet spares 4 % af prisen. Nedenstående priser er eks. moms.

Børn og Træer (1. – 3. klasse)
Elevbog, 98 kr. (ISBN. 87-23-01938-7)
Elevbog, klassesæt á 25 stk., 2205 kr. (ISBN. 87-23-02071-7)

Børn og Træer (4. – 6. klasse)
Elevbog, 108 kr. (ISBN. 87-23-01939-5)
Elevbog, klassesæt á 25 stk., 2430 kr. (ISBN. 87-23-02072-5)

Lærervejledning for begge bøger, 810 kr. (ISBN. 87-23-01940-9)

Forfattere
Elevbøgrne er skrevet af Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen.
Lærervejledningen er skrevet af Malene Bendix.
Bøgerne er illustreret af tegneren Eva Wulff.