Rapporten fra Skovpolitisk Udvalg er udkommet

Skovpolitisk Udvalg har i dag afleveret sin endelige rapport til miljøministeren. Læs den her. Den er nødvendig og har mange gode anbefalinger. Men den er også mangelfuld.

Skovpolitisk Udvalg har i dag afleveret sin endelige rapport til miljøminister Karen Ellemann.

Dansk Skovforening har deltaget i udvalgsarbejdet og bakker 100 % op om de anbefalinger som udvalget har præsenteret, fx:

• Øg skovenes produktion og samfundets forbrug af det miljøvenlige råstof træ.

• Betal skovejerne for at udvikle mere natur og biologisk mangfoldighed.

• Udvid skovbrugets rolle som leverandør af fornybar og miljøvenlig energi.

Skovforeningens kommentar

Skovforeningens mening om rapporten er at den er nødvendig, men mangelfuld.

Nu er det op til regeringen og hele Folketinget at genoplive Danmarks skovpolitik. Anbefalingerne fra skovpolitisk udvalg er et minimum. Desuden er der brug for:

• ANALYSE: En dybere analyse af skovenes økonomi og dermed muligheder for bæredygtigt at imødekomme samfundets voksende krav til skovenes mange og vidt forskellige værdier.

• AFTALER: Mere ambitiøse og langsigtede aftaler der sikrer at skovene kan levere alle de værdier som samfundet beder om: Træ, natur, friluftsliv og meget mere.

• MENNESKER: Fastholdelse og udvikling af skovenes praktikere og forskere som bærer den nødvendige faglige viden om bæredygtigt skovbrug i Danmark.

Miljøminister Karen Ellemann fik rapporten overrakt af formanden for skovpolitisk udvalg Erik Bisgaard Madsen på et lammeuldstæppe blandt skovturskurve i et udvalgsværelse på Christiansborg.