Seminar: Klimaskoven – hvordan kan de private skove bidrage til forvaltning af CO² og biodiversitet?

NB. Dette seminar er aflyst på grund af risiko for coronasmitte.

Seminariet arrangeres af Det Classenske Fideicommis, Dansk Skovforening og Skovbrugsmagasinet på Corselitze.

Hvor: Corselitze, Tromnæs Alléen 2c, 4800 Nykøbing F.

Hvornår: Torsdag den 7. maj 2020 kl. 10.00-16.00.

Tilmelding: Efter først til mølle-princippet til Poul Schreiner Hansen psh@corselitze.dk  senest 15. april 2020.

Kl. 9.30

Indskrivning og kaffe.

Kl. 10.00

Velkomst ved Jon Stokholm, formand for Det Classenske Fideicommis og Jan Søndergaard, direktør for Dansk Skovforening.

Moderator: Forstander Thomas Færgeman, Skovskolen, KU.

”Skovens rolle i klimakampen” v. Thomas Nord-Larsen, seniorforsker, Skov, natur og biomasse, KU.

”NGO-vinkel på klimakrise, biodiversitetskrise og skovens løsninger” v. Nora Skjernaa Hansen, Skovpolitisk rådgiver i DN.

”Hvordan sikrer vi skovens biodiversitet” v. Jacob Heilmann-Clausen, lektor, Globe Institute, KU.

”Vi har alle brug for skoven” v. Annette Christensen, branchedirektør Træ- og Møbelindustrien i DI.

“Kan produktionsskovbruget levere løsninger både for klimaet og biodiversiteten?” v. Esben Møller Madsen, skovrider og medforfatter til bogen Klimaskoven.

Kl. 13.00

Særudstilling om ”Klimaskoven” og lokal inspireret frokost i Skovbrugsmagasinet.

Kl. 14.00

Biodiversitet i produktionsskoven”. Ekskursion i Corselitze Skovdistrikt.

Ekskursionsleder: Poul Schreiner Hansen, godsforvalter og skovrider, Corselitze Gods.

Kl. 16.00

Afslutning i skoven m. kaffe/te og kage.

Sponsorer: Carlsen-Langes Legatstiftelse, Hempels Fond og Møenbogaardfonden.