Skatteministeren: Brændeafgift opgives for erhvervslivet

Skatteminister Morten Østergaard opgiver nu at opkræve brændeafgift for erhvervsdrivende - i hvert fald hvis man skal tro hans udtalelser til Jyllandsposten i dag.

Skatteminister Morten Østergaard opgiver nu at opkræve brændeafgift for erhvervsdrivende. Han siger til Jyllandsposten i dag:

Vi skal finde en model som erhvervslivet mærker som en klar lettelse og som ikke er administrativt bøvlet. En model der ikke belaster virksomhederne så hårdt.

Meldingen kommer umiddelbart inden at regeringen begynder at forhandle en ny vækstpakke.

Skovforeningen er glad for at der er opmærksomhed på den helt umulige model der var lagt op til med brændeafgiften. Vi håber at brændeafgiften snart bliver definitivt ryddet af vejen.

Hvis den model der var lavet for erhvervslivet blev opfattet som administrativ bøvlet, så er det intet at regne imod den model der var tiltænkt for privates køb af brænde eller brændelignende produkter direkte fra skoven.

Når brændeafgiften særligt fremhæves for erhvervslivet, skyldes det at erhvervslivet i sidste års vækstpakke netop blev kompenseret for den kommende brændeafgift. Skatteministeren fastslår at denne lempelse stadig står ved magt. Bortfald af brændeafgiften kan dermed ende med at give erhvervslivet en økonomisk nettogevinst.

Tiden vil vise om Skatteministerens kommer til at holde ord. Måske ser det ikke så lyst ud. Økonomiminister Magrethe Vestager udtaler i dag i Børsen at virksomhederne kan glemme alt om store afgiftslettelser i vækstpakken:

“Der er jo ikke er råd til at holde jul to gange om året”, påpeger hun.