Skovens Dag: Spændende arrangementer landet over den 6. maj

Søndag den 6. maj bliver landets skove fyldt med spændende oplevelser for både børn og voksne. Skovens Dag sætter fokus på at værne om skoven og byder desuden på alt fra orienteringsløb til hyggelige familieskovture og gastronomisk nørderi i det fri.

Foto: Joachim Mortensen.

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private, kommunale og statsejede skove. Dagen støttes af Nordea-fonden.

Søndag den 6. maj kan folk se skoven, som de aldrig har set den før, når skovejere og organisationer viser landets skovområder frem gennem masser af spændende arrangementer for hele familien.

De seneste år har mere end 25.000 danskere årligt taget turen ud under trækronerne på Skovens Dag, hvor man kan opleve alt fra træklatring, træfældning, orienteringsløb og bueskydning til hundeopvisninger, ridning, rollespil, guidede krydderijagter og madkurser over bål. Og vigtigst af alt kan man blive klogere på, hvor vigtige vores skove er for det samfund, vi lever i, og hvordan vi bedst værner om naturen omkring os.

Uanset hvad du vælger, får du på Skovens Dag en oplevelse, som du aldrig ville få fra en skovtur på egen hånd. På www.skovensdag.dk kan du løbende følge de mere end 80 arrangementer, der er at vælge imellem over hele landet.

Fokus på skovenes historie og betydning for mennesket

Skovens Dag har til formål at vise landets skove frem for befolkningen på nye, spændende måder, som samtidig kan oplyse om, hvor vigtigt skovbruget og naturen er – og hvorfor vi alle har et ansvar for at passe på det.

Gennem historien har skovene haft enorm betydning for Danmarks udvikling som nation og samfund, og det sætter Skovens Dag 2018 fokus på under temaet ”Skovens Historie”.

I gamle dage var vi dybt afhængige af skovene til brænde, skibstømmer og meget andet, og vi drev en farlig rovdrift på vores skovområder. På blot 800 år frem til 1800 tallet formåede vi at udrydde hele 90 procent af skovene, med alvorlige konsekvenser for vores samfund til følge.

”Skovene fylder nu 14 procent af landet, og Folketinget har sat som mål at Danmarks skovareal skal udgøre en fjerdedel af det samlede areal inden århundredeskiftet. Skovene er en stadig vigtigere del af vores samfund, både som producent af miljørigtigt råstof og en spændende arbejdsplads, men også som stedet hvor flest danskere får naturoplevelser” fortæller Jan Søndergaard, der er direktør i Dansk Skovforening.

Skovquiz og fotokonkurrence: Vind et rejsegavekort på 10.000 kroner

Igen i år er vi klar med Den Store Danske Skovquiz, hvor du kan teste din viden om landets skove og med lidt held vinde lækre præmier.

www.skovquiz.dk kan man svare på årets 10 spørgsmål om skovens historie og deltage i konkurrencen om fem lækre Fjällräven rygsække til den næste skovtur.

Der er også lækre præmier på højkant til dem, der tager deres kamera med ud under trækronerne på Skovens Dag. Her kan man nemlig deltage i den store fotokonkurrence, hvor der blandt andet er et rejsegavekort på 10.000 kroner og en lækker iPad på højkant.

Yderligere information og fotos

Vi stiller fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag.

Kontakt os endelig, hvis I sidder tilbage med spørgsmål eller har brug for en hånd med kilder, information eller materiale.

Alex Møllbach
Mail: am@skovforeningen.dk

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og støttes af Nordea-fonden.

Nordea-fonden støtter Skovens Dag 2016-2018 med 1.480.000 kr.