Skovforeningen i radioen om stormfaldsloven

P4 Syd morgen havde i dag tema om stormfald. Hør interview med ministeren og Skovforeningen om behovet for en stormfaldslov.

P4 Syd Morgen havde på årets første efterårslignende dag valgt at have storm og blæst som gennemgående tema i deres udsendelse. Udgangspunktet var Skovens leder: ”Ny stormfaldsordning: Vi venter stadig”, hvor vi peger på behovet for en ny stormfaldslov.

Emnet blev belyst fra forskellige vinkler i de tre lokale nyhedsudsendelser morgenen igennem, og i anden time af udsendelsen bragte P4 Syd et længere interview med Erhvervs og vækstminister Troels Lund-Poulsen og Tanja Olsen, leder af erhvervspolitisk afdeling i Dansk Skovforening.

Af interviewet fremgår det at Skovforeningen ønsker Stormfaldsloven ændret, så der er en klar definition af hvornår der er stormfald og peger på et behov for at have et ordentligt stormfaldsberedskab, så vi ikke skal starte forfra med nye bekendtgørelser hver gang.

Tanja Olsen udtalte blandt andet:

”Det er ikke særligt tydeligt, hvornår der skal erklæres stormfald. Så hver gang der er stormfald, så skal vi igennem en kamp for at finde ud af, om der overhovedet er tale om stormfald, og hvor der har været stormfald.

Det er enormt uheldigt for vores medlemmer, at de står i sådan en usikker situation. Der er mange følelsesmæssige ting involveret ved stormfald for en skovejer.”

Skovforeningen holdt i efteråret 2015 et møde med Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen for at få ændret stormfaldsloven, så den bliver mere konkret. Det er ikke sket, fordi Erhvervs- og Vækstministeren fortsat venter på en rapport, som er under udarbejdelse og først forventes færdig i løbet af dette efterår.

Troels Lund Poulsen udtaler til DR P4 Syd:

”Det er selvfølgelig beklageligt, at arbejdet er trukket ud, men det er ikke noget, jeg er herre over.”

På DR P4 Syd’s hjemmeside kan du læse artiklen: Skovejere venter utålmodigt på ændringer i stormfaldslov.