Stor kampagne for skovbruget kører igen
I foråret lancerede vi en storstilet kampagne, som sætter fokus på værdien af det aktive skovbrug. Og efter en sommerpause er kampagnen nu igen ude at arbejde for at udbrede kendskabet til de mange ting, skovene bidrager med til samfundet.
Foto: Colourbox
Skovene spiller en vigtig rolle i løsningen på flere af tidens største udfordringer. Det er en kendt sag inden for dansk skovbrug, men det er langt fra alle danskere, der har øje for skovbrugets vigtige bidrag til samfundet.
Derfor er Dansk Skovforening gået sammen med Skovdyrkerne, Heleselskabet og TMI – Træ- og Møbelindustrien i Partnerskab for Dansk Skovbrug og skabt en stor kampagne under overskriften ”takket være skoven”, som skal gøre opmærksom på alle de ting, skovbruget bidrager med til samfundet.
Det gælder fx klima, hvor skovene både fungerer som kulstoflager, når de optager CO2 fra atmosfæren, og samtidig leverer materiale til den grønne omstilling, fx træ til byggeri.
Det gælder miljøet, hvor skovene bremser udvaskningen af kvælstof til åer, søer og fjorde og beskytter drikkevandet, når de plantes i vandindvindingsområder over grundvandsreservoirer.
Skovene så tilbyder også vigtige levesteder for sjældne og truede arter og kan hjælpe biodiversiteten.
Kampagnen blev lanceret i foråret 2024 med annoncer på print, sociale medier, diverse nyhedssider og streamingtjenester, og efter en sommerpause er den nu i gang igen. De næste uger kan du derfor støde på kampagnen på forskellige digitale platforme, og Dansk Skovforening håber, at du vil være med til at dele kampagnens budskaber.
“Kampagnen lever selvfølgelig gennem annoncering, men det er et mindst lige så kraftfuldt redskab, hvis vi også selv deler kampagnefilm, billedmateriale mv. i opslag på sociale medier. Så hold jer endelig ikke tilbage, hvis I skulle have lyst til at sprede de gode budskaber. Navnlig i denne tid, hvor der er politiske forhandlinger om grøn trepart,” siger Dansk Skovforenings direktør, Anders Frandsen.
Du kan læse mere om kampagnen på takketværeskoven.dk. Her kan du også se, hvordan du kan bidrage til kampagnen.