Udfasning af gamle brændeovne giver større gevinst end afgift

Det Miljøøkonomiske Råd anbefaler skærpet regulering af brugen af brændeovne. Brændeovnsproducenterne peger på at tvungen udfasning af gamle ovne er den mest sikre, systematiske og enkle måde, mens en afgift er usikker, dyr og bureaukratisk.

Det Miljøøkonomiske Råd har netop udsendt sin 2016-rapport som blandt andet anbefaler en skærpet regulering af brugen af brændeovne. Rådet nævner flere muligheder – dels en tvungen udfasning af gamle brændeovne, dels en afgift på hvor mange timer man fyrer i sin brændeovn.

Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne, DAPO, er i en pressemeddelelse enig med miljøvismændene i at der ligger en betydelig gevinst for miljøet i at reducere udledningen af partikler fra brændeovne. Især er det vigtigt at få de ældste og mest forurenende brændeovne skrottet og erstattet med nye og langt mere miljøeffektive brændeovne. En gammel brændeovn forurener typisk 5-6 gange mere end en moderne brændeovn, siger DAPO. En tvungen udfasningsordning er den mest sikre, systematiske og enkle måde, mens en afgift har en usikker miljøeffekt, er dyr at etablere og bureaukratisk at administrere.

Udfasning af gamle brændeovne vil give milliardgevinster for samfundet, viser vismændenes beregninger.

DAPO peger på at den igangværende skrotningsordning for brændeovne fra før 1990, viser at skrotningsordninger er et vigtigt redskab i arbejdet med at få de gamle brændeovne fjernet. Siden 29. oktober 2015 har over 10.000 husstande søgt om skrotningspræmie.