Udnyt skovenes tilbud til samfundet fornuftigt

Skovene og skovbruget kan få en nøglerolle i den grønne omstilling, hvis der tages det rette politiske beslutninger. Det var Dansk Skovforenings budskab til Miljø- og Fødevareudvalget, da vi mødtes med dem i går.

Skovene er i øjeblikket primært på den politiske dagsorden i forhold til sikring af biodiversitet og brug af træ til el- og varmeproduktion, mens brugen af ressourcen træ til mere varige produkter som byggeri, møbler m.m. og den fremtidige brug af ressourcen til fx grøn gas til den tunge transport står i baggrunden.

Dansk Skovforening havde i går foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget for at fortælle politikerne om behovet for en samlet plan for skovene. En plan med en fornuftig balance mellem beskyttelse og benyttelse, og hvor det anerkendes at en aktiv bæredygtig drift af skovene er vigtig for at komme i mål med den grønne omstilling.

Vi fortsætter i dag på Folkemødet, hvor vi deltager i en debat med temaet: ”Brug mere træ. Klimaet vil takke dig”.

Skovene og skovbruget kan få en nøglerolle i den grønne omstilling var Dansk Skovforenings budskab til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalget.

Brug for gode rammer

Baggrunden for foretrædet var egentligt en tidligere henvendelse til både Skatteudvalget, Miljø- og Fødevareudvalget og Landdistriktsudvalget med vores ønske om en skovkontordning. Den blev som bekendt afvist af Skatteministeren, med henvisning til at virksomhedsordningen kunne opfylde vores ønsker.

Der er dog fortsat en likviditetsmæssige udfordringer (pga aconto skat), der kan påvirke træarts- og kulturvalg. Derfor er det stadig vigtigt at se på rammerne for skovdrift i Danmark og tage nogle politiske beslutninger, som påvirker skovejerne til at investere i udviklingen af skovene i den retning, som også samfundet har mest glæde af.

Download

Se Dansk Skovforenings præsentation til foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget.

Tanja Blindbæk Olsen

Afdelingsleder, Erhvervspolitisk afdeling