Valgdebat på Hvidkilde Gods: skov, klima og energi på dagsordenen

Dansk Skovforening havde sammen med Hvidkilde Gods arrangeret valgdebat i godsets riddersal torsdag den 27. oktober. Her var globale globale megaudfordringer som klima, biodiversitet, energi og ressourceknaphed, hvor skov og træproduktion spiller en væsentlig rolle, på dagsordenen.

Ved debatten på Hvidkilde Gods deltog Erling Bonnesen (V), Trine Bramsen (S), Karsten Hønge (SF), Victoria Velasquez (EL), Joachim Hoffmann (K), Katrine Daugaard (LA) og Rosa Eriksen (M). Foto: Bert Wiklund/bwfoto.dk

Der var lagt i kakkelovnen til en skarp dyst blandt markante fynske folketingskandidater, da Dansk Skovforening sammen med Hvidkilde Gods havde inviteret til valgdebat torsdag den 27. oktober. Der er muligvis forskel på Sydfyn og København, men niveauet for ”fine saloner” lod intet tilbage at ønske, da Carl Johan Ahlefeldt-Laurvig-Lehn bød velkommen til de syv kandidater i Riddersalen på Hvidkilde Gods. Derefter overtog Dansk Skovforenings direktør, Anders Frandsen, tjansen som ordstyrer.

Første sejr tog Katrine Daugaard fra Liberal Alliance hjem, da hun vandt den indledende quiz, som testede folketingskandidaterne på deres fynske paratviden. Næste runde forsøgte at afklare, om der kan dannes en levedygtig regering hen over midten, eller om det er bedre at fastholde den gode danske tradition for samarbejde og brede forlig om de væsentlige emner.

Dansk Skovforenings direktør, Anders Frandsen, styrede torsdagens debat på Hvidkilde Gods. Foto: Bert Wiklund/bwfoto.dk

Efterfølgende var der en runde om Socialdemokratiets nye udspil til et lønløft på 3 mia. kr. som indsprøjtning til et skrantende sundhedsvæsen, eller om kuren risikerer at være værre end sygdommen, fordi det truer den danske model.

Derefter gled debatten over i de globale megaudfordringer, klima, biodiversitet, energi og ressourceknaphed, hvor skov og træproduktion spiller en væsentlig rolle. Der var fin spørgelyst blandt tilhørerne, hvor der blandt blev spurgt om, hvorfor det ikke var tilladt at bruge hamp til byggeri i Danmark, da det er et meget brandsikkert materiale.

Karsten Hønge fra SF landede aftenens største grin, da han erkendte, at han muligvis var præget af både sin generation og sit politiske tilhørsforhold, men at han simpelthen aldrig havde hørt om, at man ikke kunne tænde ild til hamp.

Dansk Skovforening takker Hvidkilde Gods for at gøre debatten mulig.