Venstre og Konservative vil ikke droppe brændeafgift for skat

Berlingske skriver i dag at Regeringen vil øge bundskatten og sænke personfradraget for alle skatteydere for at kunne droppe brændeafgiften. Men Venstre og Konservative modsætter sig denne løsning. Skovforeningen støtter Regeringens forslag.

Dansk Skovforening mener at personskatten er den bedste og nemmeste løsning til finansiering af energiforliget når brændeafgiften forhåbentlig droppes. Skovforeningen håber at alle energiforligets partier vil være med til en løsning så brændeafgiftens truende katastrofe for skovene langt om længe kan afblæses.

De nye politiske udmeldinger

Skatteminister Morten Østergaard (R) mødte onsdag parterne bag energiforliget. Der skal findes 2,8 mia. kroner hvis forsyningsikkerhedsafgiften (herunder afgiften på brænde) droppes.

Ministeren foreslår en forhøjelse af bundskatten med 0,4 pct.-point og nedsættelse af personfradraget med 600 kroner. Berlingske citerer den borgerlige tænketank Cepos for at det vil koste en almindelig familie 2.500 kroner om året. Der er cirka 1000 kr mindre end hvis pengene skulle hentes via forsyningssikkerhedsafgiften.

Både Venstre og Konservative afviser dog ideen:

– Vi var de første, der blokerede for brændeafgiften, og derfor anerkender vi nu, at ministeren dropper den. Men den model, der i stedet foreslås, bryder vi os ikke om. Danmark har brug for lavere skatter, men nu må vi se under vækstforhandlingerne, om vi kan finde en anden løsning på at få afskaffet brændeafgiften, siger den konservative skatteordfører Mike Legarth til Berlingske.

– At pålægge danskerne nye skatter for milliarder på indkomstskatten er at erstatte én dårlig løsning med en anden dårlig løsning. Det er vi selvfølgelig ikke særligt begejstrede for, siger Venstres ordfører på området, Thomas Danielsen.

Cepos: Personskat eller besparelser er bedste løsning

Den borgerlige tænketank Cepos har tidligere beregnet at langt den billigste og enkleste måde at finansiere energiforliget på er over personskatten frem for en punktafgift.

Til Berlingske siger Cepos’ cheføkonom Mads Lundby Hansen i dag at det er godt at regeringen afskaffer brændeafgiften, men pengene bør i stedet findes ved at sænke væksten i det offentlige forbrug.