Kort nyt om skov og natur – uge 42: LIFE 4 Forest, Tyveri fra skovene og Naturnationalparkerne

Skovens redaktion udvælger hver uge de vigtigste nyheder inden for skov og natur til et sammendrag. I denne uge skriver vi om, konvertering af nåletræ, tyveri af træ og politikerne lover guld og grønne boliger.

Foto: Colourbox.

Hvad ved vi allerede om naturnær konvertering af nåletræ?

Det kan du nu blive klogere på gennem LIFE-projektet LIFE 4Forest.
Her er der i et baselinestudie nu samlet erfaringer fra 17 års naturnær skovdrift i nåletræsplantager i Danmark og 30 års naturnær skovdrift i Schlesvig-Holstein.

”Det er tænkt som et inspirationskatalog. Vores håb fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltningens side er at rapporten vil give praktikere og skovejere et bedre beslutningsgrundlag, når de forsøger at konvertere forskellige typer nåleskovsplantager til naturnær skovdrift. ” siger rapportens hovedforfatter, Ditlev Reventlow.

Hvis du vil følge med i projektet og de erfaringer der opsamles, skal du tilmelde dig nyhedsbrevet på projektets hjemmeside.

Stort trætyveri: Kan tage flere år at erstatte

Det kan tage flere år og koste flere hundrede tusinde kroner at genopbygge det lager af træ og brænde, der er blevet stjålet i Silkeborg.

Fik stjålet træ for mere end en kvart million: nu vil alle hjælpe

Silkeborg Kommune har fået flere henvendelser fra firmaer med træ på lager, der gerne vil hjælpe ovenpå det enorme trætyveri fra kommunen.

Dansk Skovforening følger tyverier af træ tæt

Dansk Skovforening opfordrer deres medlemmer til at fortælle, hvis de tager ekstraordinære skridt for at beskytte deres træ.

Naturorganisation: risikerer naturnationalparkerne at ryge i svinget, hvis regeringsmagten skifter?

S-regeringen indførte naturnationalparkerne. Konservative stemte for, Venstre stemte imod. Så hvad sker der med parkerne, hvis regeringsmagten skifter efter valget, spørger Nina Launbøl Hansen.

Træ i Byggeriet: politikerne lover guld og grønne boliger

Men skal de bæredygtige løfter realiseres, skal klimakravene til byggeriet skærpes, skriver dagens debattør.