Nyt om skov og natur – uge 47: Skovrejsning og vild natur

Skovens redaktion udvælger hver uge de vigtigste nyheder inden for skov og natur til et sammendrag. I denne uge kan du blandt andet læse om 50 ha skovrejsning i Randers Kommune – og planer om meget mere – og et nyt område med vild natur i Vejle Ådal.

Fotot: Søren Fodgaard

De første træer er plantet i to nye klimaskove

De første 400 træer er netop blevet plantet i Klørupskov ved Over Hornbæk. Skoven udgør sammen med Digterskoven i Langå de to første klimaskove i Randers Kommune. Mens de første træer blev plantet ved håndkraft, vil de resterende 21.000 træer, der skal udgøre de to skove, blive plantet med en noget mere effektiv maskine over de kommende uger.

Træerne i de to nye skove er hurtigt voksende kejsertræer og thujaer. Skovene vil i alt dække 12 ha, men der er meget mere skov på vej i Randers Kommune – de har nemlig et mål om at rejse i alt 3000 ha ny skov inden 2030

Vild natur i Vejle Ådal

Den Danske Naturfond har købt Engelsholm Sønderskov i Vejle Ådal. Formålet er samarbejde med Vejle Kommune at skabe mere sammenhængende og vild natur i Vejle Ådal.

Vejle Kommune er ved at udvikle en ny landskabsplan for hele Vejle Ådal & Fjord, og de er allerede i gang med et stort natur- og klimaprojekt midt i Vejle Ådal. Nu bidrager Den Danske Naturfond med Engelsholm Sønderskov, som er et skovområde på 50 ha.

Din forsikring kan dække tyveri af træ og brænde

Energikrisen og stigende energipriser har gjort brænde til en særdeles eftertragtet vare – så eftertragtet, at brænde stort set ikke kan opdrives nogen steder.

Og det har desværre medført tyverier af brænde flere steder. Fx har Silkeborg Kommune fået stjålet omkring 20-25 rummeter brænde samt 1000 planker og 500 afmærkningspæle, og ved Bleld Skov er der blevet stjålet over 30 rummeter træ i stammer af 3,5 meters længde.

Hvis du har brænde liggende, er det derfor en god idé at tjekke op på, hvorvidt din forsikring dækker eventuelt tyveri. Ifølge Landbrugsavisen vil en indboforsikring muligvis dække tyveri af brænde, og i nogle tilfælde kan du tegne et tillæg, som specifikt dækker brændetræ. Hvis du sælger brænde privat eller gennem din virksomhed er det nødvendigt at tjekke dine forsikringers dækning ekstra grundigt.

Har du solgt træ til Skovdyrkerne, som er skovet og ligger i din skov, er træet dækket af Skovdyrkernes forsikring, skriver Landbrugsavisen.

Klima-lavbund-kort vinder pris

Klima-lavbund-ordningens digitale kort vundet juryprisen på årets Kortdage i Aalborg, skriver Miljøstyrelsen. Kortdage er den eneste danske konference for GIS- og geodata-branchen, og den har eksisteret siden 1974.

Det digitale klima-lavbundskort er udviklet i et samarbejde med Danmarks Miljøportal og er åbent for alle, så det er muligt at undersøge, om lavbundsarealer har potentiale til at blive til et klima-lavbundsprojekt.