Færre vil være skov- og landskabsingeniører

Særligt Skovskolen Djursland har oplevet et markant fald i antallet af ansøgere til skov- og landskabsingeniøruddannelsen, men også i Nødebo er interessen faldet. Forstanderen vil blandt andet samarbejde med erhvervet om at øge kendskabet til skolens uddannelser.

Særligt Skovskolens afdeling i Løvenholmskovene på Djursland har oplevet et markant fald i interessen for skov- og landskabsingeniøruddannelsen. Foto: Jakob Helbig

Både Skovskolen i Nødebo og på Djursland oplevede i år et fald i antal ansøgere til skov- og landskabsingeniøruddannelsen.

Det fremgår af den årlige statistik over ansøgninger til uddannelserne på Københavns Universitet, som Skovskolen hører til.

I år søgte 8 procent færre uddannelsen på Skovskolen i Nødebo. Værre står det til på Skovskolen Djursland, der oplevede et markant fald med 38 procent færre ansøgere. I 2023 var der derfor kun 21 nye studerende, som blev tilbudt at starte på skov- og landskabsingeniøruddannelsen på Djursland, hvor der ellers er plads til 35.

”Faldet på Djursland er værre, end vi havde frygtet. Og vi er naturligvis kede af, at vi ikke har kunnet fylde vores uddannelsespladser ud,” siger forstander på Skovskolen, Rasmus Kjær.

Hård konkurrence

En af forklaringer skal ifølge Rasmus Kjær findes i de faldende ungdomsårgange, som har skærpet konkurrencen blandt de videregående uddannelser.

”Derfor intensiverede vi allerede fra slutningen af 2022 vores kommunikationsindsats. Vi har styrket vores online-kampagner og sociale medier for at gøre Skovskolen Djursland og SLing mere kendt. Men det har desværre ikke været nok,” erkender Rasmus Kjær.

Han fremhæver de store erhvervsakademier og professionshøjskoler, som har langt større budgetter til markedsføring, end Skovskolen har som “lille brancheskole”. Derfor må Skovskolen gå nye veje i sin indsats for at øge kendskabet til uddannelsen, understreger forstanderen:

”Næste skridt er at oprette et ambassadørkorps blandt studerende, der skal besøge gymnasier, højskoler og messer i løbet af året. Og det vil vi meget gerne gøre i samarbejde med erhvervet. Naturstyrelsen og HedeDanmark er allerede med på vognen, og Dansk Skovforening har også rakt ud,” fortæller Rasmus Kjær, der ser et initiativet som én af flere indsatser, der kan hjælpe på kort sigt.

Vil række ud til børn og unge

På lang sigt vurderer han dog, at der skal andre metoder til, hvis kendskabet til Skovskolens uddannelser for alvor skal udbredes:

”Hvis vi skal blive ved med at rekruttere til det her felt, tror jeg, vi skal indgå i nogle udviklings- og undervisningssamarbejder med fx folkeskoler og ungdomsuddannelser.”

På den lange bane vil Skovskolen derfor forsøge at skabe undervisning og oplevelser i samarbejde med folkeskoler, efterskoler og gymnasier for at opdyrke interessen for skov og natur blandt børn og unge – et arbejde, der allerede er i gang, men som forstanderen håber at kunne intensivere, hvis skolen kan finde finansiering til formålet

Af samme grund har Skovskolen Djursland ansøgt om at få lov at udbyde naturvejlederuddannelsen.

Hvordan tror du, det kan hjælpe med at rekruttere nye studerende til Skovskolen?

”Fordi vi på den måde kan være med til at uddanne de folk, der skal ud og vejlede mennesker i alle aldre, så de får en forståelse for både skovbrug og natur. Og det, tror jeg, er en af de vigtige veje i forhold til at åbne børn og unges øjne for de fagområder, vi arbejder med,” siger Rasmus Kjær.