Skov er danskernes foretrukne klimatiltag

En ny undersøgelse fra Klimaskovfonden viser, at skovrejsning er den grønne løsning, som danskerne helst vil have i deres baghave. Generelt er opbakningen til mere skov stor blandt befolkningen.

Foto: Colourbox

Ny skov er det anlæg, som flest er positive over for at have i deres nærområde sammenlignet med havvindmølleparker, solcelleanlæg og andre anlæg, der understøtter grøn omstilling.

Det viser en ny undersøgelse, som Verian (tidligere Kantar Gallup) har foretaget for Klimaskovfonden i december 2023, skriver fonden på sin hjemmeside

85 procent er således ”meget positiv” eller “overvejende positiv” over for, hvis der skulle opføres ny skov nær deres bopæl.

Havvind er det næstmest foretrukne klimainitiativ at have i ‘baghaven’ foran solceller og vindmøller på land, mens CO2-lager i undergrunden scorer en del lavere på begejstringen hos de adspurgte. CO2-lager er samtidig den teknologi, flest svarer ‘ved ikke/hverken eller’ til, om de er positivt eller negativt stemt overfor, formentlig fordi den endnu ikke er udbredt og derfor kan være svær at forholde sig til.

Opbakning til mere skovrejsning

Generelt er opbakningen til mere skov i Danmark stor, viser Klimaskovfondens undersøgelse. Tre ud fire danskere mener, at der skal være mere skov i Danmark.

Ønsket om mere skov er størst i de regioner, der i forvejen har mindst: i Region Sjælland og Region Syddanmark, der har den laveste andel af skov i forhold til regionernes areal, og Region Hovedstaden, der har et lille skovareal pr. borger.