“Vi skal bruge tropisk træ, hvis vi vil redde regnskoven”

Vi mister knap ti millioner ha skov hvert år på grund af skovrydning, og 90 procent af det er i troperne. Derfor skal vi passe bedre på og genskabe de tropiske skove, og det gør vi bedst ved at skabe økonomisk interesse i at passe på den – ved at understøtte bæredygtig skovdrift hos de lokale med krav til dokumentation og ordnede forhold, skriver trævirksomheden Keflico her.

Foto: Keflico

Brug af tropisk træ i byggeriet herhjemme kan være det rigtige valg, hvis vi samtidig ønsker at bevare regnskoven samt hjælpe klimaet og biodiversiteten. Det kan måske lyde helt sort, men det er det faktisk ikke.

I december mødtes regeringer fra hele verden til FN’s konference om biodiversitet – COP 15 – i Montreal, Canada. Formålet med konferencen var at blive enige om målsætninger, der skal agere ledestjerne for en global indsats mod at bremse og vende tab af natur og biodiversitet frem mod 2030.

Et yderst aktuelt emne, som også var på dagsordenen under klimatopmødet COP 27 i november. Her bragte den nyvalgte brasilianske præsident, Luiz Inácio Lula da Silva, skovrydning af Amazonas Regnskoven ind i debatten. For i bare den første halvdel af 2022 blev hele 3988 kvadratkilometer skovarealer i den Brasilianske del af Amazonas regnskov ryddet.

På globalt plan mister vi knap ti millioner ha skov hvert år på grund af skovrydning. Det svarer til at miste et område på størrelse med Portugal hvert år, forklarer FN’s fødevare- og landbrugsorganisation (FAO). Over 90 procent af rydningerne finder sted i troperne, hvilket har store konsekvenser for biodiversiteten her.

Det får naturligvis alarmklokkerne til at ringe: Det er tid til at tænke i nye baner for at passe bedre på og genskabe de tropiske skove.

Økonomisk interesse i bevarelse

Lige nu er en af de helt store udfordringer for Amazonas Regnskoven, at det ikke altid er den bedste forretning for de lokale at lade skoven stå uberørt hen – det tjener man i udgangspunktet ikke på. Mange træer bliver derfor brændt eller fældet for at gøre plads til fordel for anden industri, fx landbrug, der er en bedre økonomisk forretning for de lokale på kort sigt.

Foto: Keflico

I de seneste 20 år er den kommercielle træproduktion derfor faldet med 70 procent i Amazonas. Det kan lyde som en fantastisk nyhed. Men det er det faktisk ikke. For hvis vi vil bevare regnskoven, skal vi skabe økonomisk interesse i at passe på den.

Og det gøres bedst gennem bæredygtig skovdrift. Vi er således nødt til at understøtte, at ansvarlig træproduktion bliver et sundt valg og en vigtig investering for de lokale. På den måde sikrer vi ikke kun bedre levevilkår for lokalbefolkningen, men også bedre betingelser for den tropiske skov og for os selv.

For når det kommer til skoven, er træerne heri klodens mest effektive kulstofbeholdere. Træ binder nemlig kulstof ved vækst, dog kun hvis skovens vækst og drift er bæredygtig. Derudover opbevarer træet fortsat det optagede kulstof, når det fældes til anvendelse i eksempelvis byggeriet eller til møbler. Det er væsentligt at huske på i forhold til at bidrage positivt til klima såvel som biodiversitetsudfordringerne.

Vi skal turde stille krav til vores træ

Som danske importører, brancheaktører og ikke mindst forbrugere skal vi turde gå forrest og stille krav til det træ vi bruger, hvis vi vil være med til at vende udviklingen i regnskoven.

Modsat den umiddelbare opfattelse skal vi altså ikke undgå tropisk træ for at bevare regnskoven. Vi skal tværtimod gå aktivt efter tropisk træ, mens vi sikrer, at træet kommer fra dokumenterede og ordnede forhold. Det kan vi blandt andet gennem grundige due diligence-systemer og miljøcertificeringer som fx FSC eller PEFC.

Dokumentationen skal vi træimportører stå garant for, hver gang der handles med træ fra os. Og overordnet set er vi i Danmark godt med, når det kommer til certificeret træ. Ifølge en rapport af NIRAS på vegne af brancheforeningen Træ- og Møbelindustrien er cirka 83 procent af alt træ i Danmark, der enten anvendes til produktion eller købes til produktion eller byggeri, certificeret. Blandt medlemmerne fra Dansk Træforening, hvis medlemmer står for størstedelen af det importerede træ, er denne andel oppe på 89 procent af det importerede træ.

På den måde medvirker vi allerede til at gøre bæredygtig skovdrift i regnskoven til en mere rentabel og attraktiv forretning til glæde for både regnskoven, verdens klima, dyrelivet og den lokale befolkning – og for alle os, der fortsat gerne vil kunne købe træ med ro i maven.

Og der er flere initiativer på vej, blandt andet den kommende skovrydningsforordning, også kaldet EUDR. Forordningen skal fra sommeren 2025 være med til at sikre, at madvarer såvel som tømmer stammer fra områder, hvor der ikke er blevet ryddet skov for at gøre plads til landbrug.

Brugen af tropisk træ og bevarelse af regnskoven kan altså sagtens gå hånd i hånd. Og det kan faktisk ligefrem være helt afgørende, hvis vi skal vende den negative udvikling og sikre en mere bæredygtig udvikling i regnskoven.

Så hvis du vil bidrage til at give regnskoven bedre vilkår – hvad enten du er privat forbruger eller brancheaktør – så bør du faktisk gå efter tropisk træ i stedet for at undgå det. Det er slet ikke så sort, som det lyder. Det er nærmere grønt.