Skovskolen Djursland stopper optag og planlagt byggeri

Efter to år med markante fald i optaget af nye SLing-studerende vil Skovskolen sætte optaget af nye studerende på pause og skrinlægge byggeriet af nye kollegie- og undervisningslokaler. Økonomien hænger ikke sammen, lyder forklaringen fra skolens forstander.

Foto: Skovskolen

Det skulle have været en helt ny start for skov- og landskabsingeniøruddannelsen (SLing) ved Auning på Norddjurs.

Men nu er planerne om skabe unikke uddannelses- og administrationsbygninger på Skovskolen Djursland blevet droppet, skriver skolen i en pressemeddelelse.

”Jeg er utrolig ked af, at projektet ikke kunne realiseres. Der er mange dygtige samarbejdspartnere, som har engageret sig i dette samarbejde med vores medarbejdere,” siger forstander på Skovskolen Rasmus Kjær.

Samtidig har skolen indstillet, at Københavns Universitet sætter Skovskolen Djurslands udbud af SLing-uddannelsen på pause.

”Uden et videre sigte for rammerne skylder vi at sætte optaget på pause,” forklarer forstanderen med reference til de midlertidige barakker, der lige nu både fungerer som kollegieboliger og undervisningslokaler.

Hvis ledelsen på Københavns Universitet følger forstanderens indstilling, vil der altså ikke begynde en ny årgang af skov- og landskabsingeniører på Skovskolens jyske afdeling i 2024.

Økonomien hænger ikke sammen

Skoven har den seneste måned skrevet om den faldende interesse for SLing-uddannelsen på Skovskolen Djursland, hvor optaget af nye studerende er faldet markant de seneste to år til hhv. 25 og 20 studerende, selvom skolen pt. har plads til 35.

Den vigende tilslutning til Skovskolen Djursland betyder ifølge forstanderen, at økonomien for et nyt byggeprojekt ikke hænger sammen.

”På den baggrund holder den oprindelige business desværre ikke vand. Vores tro på, at vi kan vende kurven, er desværre også forværret, fordi der efter oprettelsen af SLing i Jylland er kommet næsten 200 nye grønne og konkurrerende studiepladser til i Århus,” siger Rasmus Kjær.

Han henviser blandt andet til øget konkurrence fra Erhvervsakademi Aarhus, der udbyder uddannelsen til Urban Landskabsingeniør.

Skovskolens usikre jyske fremtid

Det er ledelsen på Københavns Universitet, der på baggrund af Skovskolens indstilling har taget den endelige beslutning om at skrinlægge byggeplanerne.

”Det er en af de sværeste indstillinger, jeg har lavet. Men jeg skal passe godt på hele Skovskolen og på alle vores uddannelsesaktiviteter, og jeg har ikke villet fortsætte blindt ind i forhold, der risikerer at skabe forarmede uddannelsesmiljøer for fremtidige elever og studerende,” fortæller han.

Hvordan vurderer du fremtiden for Skovskolen Djursland?

”Lige nu er vi ved at undersøge muligheder for at arbejde med efteruddannelsesaktivitet, og vi har fortsat både vildtforvalter, skov- og naturtekniker og AMU-udbud. Vi fortsætter derfor med at arbejde for uddannelse, der fremmer kompetencer til at arbejde med skov, natur og bæredygtighed,” svarer Rasmus Kjær.

Det er endnu uvist, hvordan fremtiden bliver for de nuværende studerende på Skovskolen Djursland.