Regeringen vil fritage sankebrænde for afgift hvis EU giver lov

To ministre i samråd i dag: Regeringen vil fastholde energiaftalens forsyningssikkerhedsafgift, også på biomasse, men forsøger at få EU til at acceptere at sankebrænde bliver undtaget. Se tv fra samrådet.

– Da jeg første gang hørte om det, var jeg ved at falde ned af stolen, det må jeg altså indrømme, det er dybt mærkværdigt, sagde skatteminister Holger K. Nielsen i dag om den afgift som regeringen vil lægge på blandt andet brænde.

Bemærkningen faldt da han og klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard var i samråd om sagen.

– Bare at administrere det vil give grå hår og tics i Skatteministeriet, fortsatte skatteministeren. Men det vil kræve godkendelse af EU-kommissionen at fritage brænde for den forsyningssikkerhedsafgift som ifølge energiaftalen skal lægges på alle brændsler til rumvarme.

– Vi vil i skatteministeriet gøre hvad vi kan for at sankebrænde bliver fritaget for denne afgift, og vi vil gøre hvad vi kan for at der indføres en bagatelgrænse. Når vi er færdige med vores samtaler med EU-kommissionen, kommer vi med et lovforslag, jeg vil gætte på til marts-april, sagde skatteministeren.

Så der står sagen i øjeblikket: Regeringen vil fastholde energiaftalens forsyningssikkerhedsafgift, også på biomasse. Men man forsøger at få EU til at acceptere at sankebrænde bliver undtaget. Og at der kommer en bagatelgrænse så afgiften ikke skal administreres af og kontrolleres på alle Danmarks 25.000 skovejendomme.

Risikoen er at EU vil betragte sådanne undtagelser som ulovlig statsstøtte til dansk brænde på bekostning af importeret brænde – og derfor ikke vil acceptere undtagelserne.

Dansk Skovforenings reaktion

Dansk Skovforening mener fortsat at det er grotesk at lægge afgift energi fra træ når Danmark samtidig bestræber sig på at gøre sig fri af fossile brændsler.

Vi vil fortsætte det politiske arbejde for at der slet ikke lægges afgifter på træ, som et led i udviklingen frem til et fossilfrit Danmark.

Vi har bedt begge de involverede ministre om møde om sagen.